کامیونهای خودران بهطور رسمی در ایالات متحده فعالیت خود را آغاز کردند؛ تحول در صنعت حملونقل جادهای
در ماه گذشته، شرکت آرورا اینوویشن (Aurora Innovation) اعلام کرد که کامیونهای هجدهچرخ آن توانستهاند مسیری به طول ۲۵۰ مایل (در حدود ۴۰۰ کیلومتر) را بدون نیاز به راننده در پشت فرمان طی کنند و به این ترتیب نخستین خدمات کامیونهای سنگین خودران خود را در ایالات متحده بهراه انداخته است.
طبق اعلام شرکت آرورا، مسیر پرتردد بین دالاس و هیوستون، که به عنوان یکی از مسیرهای اصلی ارتباطی میان انبارهای لجستیکی شناخته میشود، بهعنوان اولین خط حملونقل باری کاملاً خودکار در سال جاری میلادی (۲۰۲۵) به بهرهبرداری خواهد رسید. این خدمات در مراحل آتی به شهرهای فینیکس و الپاسو گسترش خواهد یافت.
کامیونهای بهکاررفته در این پروژه به فناوری خودران سطح چهار تجهیز شدهاند؛ سیستمی که به آنها این امکان را میدهد تا بدون نیاز به مداخله مستمر انسان، کاملاً خودران حرکت کنند. با این حال، امکان استفاده از حالت رانندگی سنتی نیز در این کامیونها وجود دارد تا در مواقع خاص، هدایت آنها توسط یک راننده انسانی انجام شود.
قابل ذکر است که شرکت «وِیمو» (Waymo)، که خدمات تاکسی خودران را ارائه میدهد و زیرمجموعهای از شرکت «آلفابت» (Alphabet) – شرکت مادر گوگل – است، نیز از فناوری خودران سطح چهار بهره میبرد.
ویمو هماکنون در ایالت آریزونا، در حالی که دولت فدرال آمریکا در حال آسانسازی قوانین مربوط به خودروهای خودران است، خدمات تاکسی خودران خود را آغاز کرده است. پیش از آغاز رسمی این طرح، ویمو خودروهای خودران خود را به مدت بیش از یک سال بدون حضور راننده ایمنی در صندلی جلو آزمایش کرده و در این مدت، بیش از ۱۰ میلیون مایل (حدود ۱۶ میلیون کیلومتر) تست پیمایش داشته است.
به عقیده کارشناسان، کامیونهای خودران به دلیل ماهیت مسیرها و نگرش بر بهرهوری بالا، احتمالاً سریعتر از تاکسیهای خودران به مرحله بهرهبرداری گسترده خواهند رسید. با این حال، ضروری است تا تدابیری جهت مواجهه با شرایط اضطراری و بحرانی احتمالی اتخاذ گردد.
براساس گزارشی از وبسایت تخصصی «کار اند درایور»، مسیر باری میان هیوستون و دالاس بهعنوان نقطه کانونی آزمایش بسیاری از شرکتهای توسعهدهنده فناوری کامیونهای خودران شده و این شرکتها در حال توسعه زیرساختهای مورد نیاز در این زمینه هستند.
شرکت آرورا کامیونهای خودران خود را بهعنوان وسایلی با توانمندی «فراانسانی» معرفی کرده و اعلام نموده است که این کامیونها با بهرهگیری از مجموعهای پیشرفته از حسگرها، رادارها و دوربینها، قادر به ارائه عملکردی بینظیر در شرایط متنوع هستند.
به گفته آرورا، این کامیونها ظرفیت شناسایی عابران پیاده در حاشیه بزرگراه، واکنش به رفتارهای رانندگان نامنظم و مدیریت ترافیک ناشی از حضور خودروهای امدادی را دارند.
علاوه بر این، این شرکت ادعا میکند که فناوری داخلی بهکاررفته در کامیونها قادر است دید تا شعاع بیش از ۴۵۰ متر را فراهم آورد و این سیستم میتواند در سرعتهای بالا در بزرگراه و در شرایط شب، عابر پیاده را یازده ثانیه زودتر از یک راننده انسانی شناسایی و پاسخگویی لازم را انجام دهد.