شگفتی‌آفرینی آمازون: ربات‌ها همتراز با انسان‌ها در انبارها!

آمازون به تازگی دو تغییر اساسی را معرفی کرده است که ممکن است برای برخی افراد چندان خوشایند نباشد: این شرکت به تازگی ربات یک میلیونمی خود را در فرآیندهای انبارداری فعال کرده و همچنین از یک مدل هوش مصنوعی نوین رونمایی کرده است که قرار است هوشمندی و کارایی ناوگان ربات‌های خود را بهبود بخشد. به این ترتیب، تعداد ربات‌ها تقریباً با نیروی انسانی موجود در آمازون برابر شده است.

طبق گزارش ایتنا و به نقل از تک‌اسپات، ربات یک میلیونمی آمازون به تازگی در یکی از مراکز پردازش سفارش این شرکت در کشور ژاپن مستقر شده است. همان‌طور که روزنامه وال‌استریت ژورنال به آن اشاره کرده است، این بدین معناست که آمازون به زودی به نسبت برابری از ربات‌ها نسبت به نیروی انسانی در تأسیسات خود خواهد رسید.

کمتر نام تجاری می‌تواند به اندازه آمازون در زمینه رباتیک سرمایه‌گذاری کند. در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۳۵۰ هزار ربات را در انبارهایش داشت؛ به این ترتیب، از آن زمان تا کنون به طور متوسط سالانه حدود ۱۶۲۵۰۰ ربات جدید به ناوگان خود افزوده است.

تکنولوژی این ربات‌ها به وضوح پیشرفت قابل توجهی کرده است؛ از ربات‌های ابتدایی شبیه Roomba در سال ۲۰۱۲ که وظیفه‌ای ساده چون جابجایی قفسه‌ها را داشتند، تا ظهور ربات‌های انسان‌نما در سال ۲۰۲۳. یکی از این ربات‌ها، Digit نام دارد؛ رباتی انسان‌نما با ارتفاع ۱۷۵ سانتی‌متر و وزنی معادل ۶۵ کیلوگرم که قادر است به جلو، عقب و کناره‌ها حرکت کند، بنشیند و خم شود و با استفاده از گیره‌های شبیه دست، اشیاء را جا به جا کند.

 



در ماه مه، یکی از پیشرفته‌ترین ماشین‌ها به نمایش درآمد. بازوی رباتیکی به نام Vulcan، نخستین بازویی است که حس لامسه را داراست و به طور ایمن می‌تواند حدود ۷۵٪ از یک میلیون کالای موجود در مرکز پردازش آمازون را جابجا و انبار کند.

علاوه بر این، آمازون در حال انجام آزمایش بر روی ربات‌های انسان‌نما در بخش‌های دیگر فعالیت‌های خود است تا نیروی کاری رباتیک را برای مدیریت مرحله نهایی تحویل اقلام یا همان «last mile» به کار گیرد.

از سوی دیگر، آمازون خبر از معرفی مدل هوش مصنوعی مولد جدیدی به نام DeepFleet می‌دهد که هماهنگی حرکات ربات‌ها را در سرتاسر شبکه فراهم می‌آورد. این مدل می‌تواند با بهینه‌سازی مسیرهای ربات‌ها در انبارها، زمان سفر آنها را تا ۱۰٪ کاهش دهد.

در حال حاضر، ربات‌ها نقش قابل توجهی در تقریباً سه چهارم تحویل‌های جهانی آمازون ایفا می‌کنند. این فناوری نه تنها به افزایش بهره‌وری کمک کرده، بلکه میانگین تعداد کارکنان (۶۷۰ نفر) در هر مرکز آمازون به کمترین حد خود در ۱۶ سال گذشته رسیده است. همچنین، تعداد بسته‌هایی که هر کارمند آمازون جابجا می‌کند از حدود ۱۷۵ بسته در سال ۲۰۱۵ به تقریباً ۳۸۷۰ بسته در حال حاضر ارتقا یافته است.

 



پیش‌بینی می‌شود که به کارگیری گسترده ربات‌ها در انبارهای آمازون می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به این شرکت سالانه تا ۱۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی مالی به ارمغان آورد. با این حال، این تغییر رویه سؤالاتی جدی درباره آینده شغلی کارمندان انسانی ایجاد می‌کند.

آمازون اعلام کرده است که از سال ۲۰۱۹ به بعد، بیش از ۷۰۰ هزار کارمند خود را در زمینه‌های پیشرفته آموزشی و توانمندسازی قرار داده است. همچنین با ورود ربات‌ها، مشاغل جدیدی برای انسان‌ها به وجود خواهد آمد. با این حال، به نظر می‌رسد برخی‌ از مشاغل به طور اجتناب‌ناپذیر حذف خواهند شد.

این تهدید تنها به انبارها محدود نیست. مدیرعامل آمازون، “اندی جسی”، در ماه گذشته هشدار داده است که در چند سال آتی، هوش مصنوعی به جای تعدادی از کارکنان دفتری خواهد نشست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا