زمانی که تلفن همراه خود را به حالت پرواز نمیبرید، چه عواقبی در انتظار شماست؟
گری کاکس، که خلبانی با تجربه و بیش از ۷۰۰۰ ساعت پرواز در کارنامه دارد، به نشریه Travel + Leisure گفت: «این موضوع به خودی خود مشکل خاصی به شمار نمیآید.»
با این حال، بیشتر متخصصان تایید میکنند که حتی اگر پیامدها چندان جدی نباشند، به شدت توصیه میشود تا حالت هواپیما را فراموش نکنید.
یک خلبان کهنهکار ارتش ایالات متحده، معروف به PerchPoint در تیکتاک، توضیح داد: «خیر، هواپیمای شما از آسمان به پایین نمیافتد و این احتمال وجود ندارد که سیستمهای داخلی آن به هم بریزد. اما احتمال تداخل در هدستها وجود دارد.»
در ویدئویی که نزدیک به ۱.۲ میلیون بار دیده شده، وی توضیح داد که اگر افرادی از چند گوشی به طور همزمان در یک بوئینگ ۷۳۷ بخواهند به یک برج رادیویی متصل شوند، ممکن است امواج رادیویی متضاد تولید کرده که امکان دارد باعث اختلال در هدستهای خلبانان شود.
او در انتها افزود: «این وضعیت به معنای پایان دنیا نیست، اما به هر حال میتواند بسیار ناراحتکننده باشد.»
خلبانها به دلیل محدودیت دید خود، به ویژه زمان برخاستن و فرود، که اکثر حوادث هوایی معمولاً در این زمانها رخ میدهد، بر اطلاعاتی که از برج کنترل از طریق هدستهایشان میگیرند، تکیه دارند.
بر اساس توضیحات PerchPoint، اگرچه در صورت تداخل امواج رادیویی، آنها قادر به شنیدن دستورالعملها از هدستهای خود هستند، اما ممکن است صدای ناهنجاری به گوش برسد که وضوح صوت را تحت تأثیر قرار میدهد.
اداره هوانوردی فدرال به نشریه Travel + Leisure اطلاع داد که استفاده از تلفنهای همراه و وسایل الکترونیکی شخصی تنها در صورتی مجاز است که بر سیستمهای ایمنی یا ارتباطی تاثیرگذار نباشد.
با این حال، سخنگوی این اداره از اظهار نظر در مورد اینکه آیا مواردی وجود داشته که عدم استفاده از حالت هواپیما عاملی برای بروز حادثه شده باشد، خودداری کرد.
قوانین FAA بر اساس نظرات کمیسیون ارتباطات فدرال تصویب شده است، که در سال ۱۹۹۱ به دلیل درک این مطلب که سیگنالهای تلفن همراه میتوانند با «ابزارهای حیاتی هواپیما» تداخل داشته باشند، استفاده از این وسایل در پرواز را ممنوع اعلام کرد.
در سال ۲۰۱۳، کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) به این مساله نگاهی جدید انداخت و تاکید کرد که پیشرفتهای فناوری باعث شده است که مسافران شرایط استفاده از تلفنهای خود را در حالت هواپیما داشته باشند.
FCC به این نتیجه رسید که «فناوریای که میتواند به صورت مستقیم روی هواپیما نصب شود، در حال حاضر در دسترس است و پیشتر در بسیاری از کشورهای دیگر دنیا بدون بروز هیچ مشکلی مورد استفاده قرار گرفته است.»