۷۲ درصد نوجوانان آمریکایی با رباتهای هوش مصنوعی همراه آشنایی دارند
طبق گزارش ایتنا و به نقل از تککرانچ، این همراهان هوش مصنوعی، رباتهایی هستند که با هدف ایجاد تعاملات شخصی و گفتگوهای دوستانه طراحی شدهاند و از لحاظ کارکرد با ابزارهای آموزشی، تولیدکنندههای تصاویر یا دستیارهای صوتی اساسی، متفاوت هستند. نمونههایی از این رباتها شامل شخصیتهای دیجیتال مانند Character.AI، Replika و چتباتهای چندمنظورهای مانند ChatGPT و Claude هستند که میتوانند بسته به تمایل کاربر برای بحثهای عمیقتر مورد استفاده قرار گیرند.
این مطالعه نشان داد که جذب تعامل با رباتهای هوش مصنوعی برای نوجوانان بسیار بالاست. بهطوریکه ۵۲ درصد از آنها به کاربران منظم این برنامهها تبدیل شدهاند؛ بهطوریکه ۱۳ درصد هر روز و ۲۱ درصد چندین بار در هفته با این رباتها به گفتوگو میپردازند. با این حال، بین نوجوانانی که هرگز از این خدمات استفاده نکردهاند، پسران با ۳۱ درصد در مقایسه با دختران با ۲۵ درصد، کمی بیشتر دیده میشوند.
نوجوانان به دلایل مختلفی از رباتهای هوش مصنوعی استفاده میکنند که سرگرمی (۳۰ درصد)، کنجکاوی درباره تکنولوژی (۲۸ درصد)، خواهش راهنمایی (۱۸ درصد) و دسترسی مداوم به رباتها (۱۷ درصد) از جمله عوامل اصلی آنان هستند. با اینحال، نیمی از نوجوانان به اطلاعاتی که این رباتها ارائه میدهند اعتماد ندارند و بزرگترها نیز بیشتر به هوش مصنوعی متاسفانه اعتماد نمیکنند.
نگرانیهایی درباره اثرات روانی و امنیتی این فناوری وجود دارد؛ برای مثال، گزارشهایی مبنی بر بروز مشکلات عاطفی در ۳۴ درصد از کاربران نوجوان و حتی شکایتهایی در مورد پیامدهای جدی مانند خودکشی وجود دارد. همچنین جوانان بعضاً به دنبال جایگزینی برای تعاملات اجتماعی انسانی از این رباتها استفاده میکنند، با این وجود ۸۰ درصد از آنان اذعان دارند که زمان بیشتری را با دوستان واقعی سپری میکنند و تنها ۶ درصد بیش از آن با رباتها در ارتباط هستند.
این پژوهش بینش ابتدایی و مهمی را درباره استفاده نسل جوان از هوش مصنوعی برای شبیهسازی تعاملات انسانی فراهم میآورد؛ موضوعی که نتایج وسیعی در زمینه سلامت روان، تعلیم مهارتهای اجتماعی و آینده ارتباطات انسانی و ماشینی خواهد داشت.